24 September 2008

PELAN PERALIHAN DAN PERDALIHAN

a
Faizal Riduan

Tindakan ahli Majlis Tertinggi, ketua bahagian, pemimpin akar umbi dan bekas pemimpin pencenan parti mendesak peralihan kuasa disegerakan sebenarnya mengambil kesempatan di atas kelembutan dalam kelemahan Abdullah. Jika keadaan seperti ini berlaku pada era Tun Mahathir menjadi Perdana Menteri adalah dipercayai mereka ini akan menumpahkan sokongan dan taat setia yang tidak berbelah bahagi!

Sifat semulajadi Abdullah ini seperti kata pengurus penyunting Far Eastern Economic Review, Michael Vatikiotis, “Dia contoh yang unggul ahli politik budiman. Dia mangaggap dirinya kakitangan awam yang patuh dan bertanggungjawab. Kedua-dua sifat itu menghasilkan pendekatan lebih lembut dan kecenderungan mendapatkan kompromi, bukan konfrontasi”.

Oleh itu saya tidak kekok mengikuti laporan media dalam dan luar negara semasa peralihan kuasa pada tahun 2004 yang lebih mesra dengan frasa ‘dipilih’ dan ‘dilantik’ seolah ini satu proses kenaikan pangkat dalam hierarki perkhidmatan awam. Walaupun sebahagian lagi lebih sinikal melihat ianya sebagai pemberian bonus atau pampasan yang tidak melalui merit atau audit penafsiran namun perlu diperakui inilah antara kuasa terbesar presiden parti UMNO.

Walaupun Tun Mahathir kemudian mengakui peralihan kepada Abdullah adalah satu kesilapan terbesar beliau namun kesilapan itu wajar dipuji seperti ulasan akhbar The Sydney Morning Herald yang menyifatkan, “Penyerahan kuasa kepada Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi adalah satu perubahan kuasa terbaik yang pernah berlaku di kalangan negara membangun”.

Masakan tidak, ketika itu tiada seorangpun yang berani pada hari ini bersuara pada waktu itu sedangkan itulah masa kritikal perpecahan tragis parti sehingga terpecah dua. Jika sebelum ini parti serpihan UMNO seperti Parti Kemerdekaan Malaya, Parti Negara dan Parti Semangat 46 mengekalkan sifat-sifat serpihan yang bermain di arus tepi kelodak ‘timbul dan tengelam’ dalam politik perdana tetapi Parti Keadilan Rakyat (PKR) untuk pertama kali berjaya melawan arus tersebut dengan bergabung membentuk Pakatan Rakyat sehingga memberikan kesan arus balik kepada Barisan Nasional sehingga ke hilangan 5 negeri termasuk Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur!

Apabila UMNO dan Barisan Nasional untuk pertama kali berjaya mencatat kemenangan bergaya dibawah pimpinan pertama kali Abdulah pada pilihanraya umum 2004 maka ramai daripada mereka ini menjustifikasikan dengan ‘faktor X’ Abdullah dan menujumkan Tun Mahathir seperti ‘jauhari yang mengenal manikam’. Sebenarnya ramai termasuk penganalisis politik dan pasukan penasihat parti itu tidak dapat membaca mesej tersirat bahawa penerimaan kepada Abdullah adalah timbalbalik kepada mesej penolakan kepada Tun Mahathir.

Dalam ‘mesej pesanan ringkas’-nya kejayaan dalam pilihanraya umum 2004 adalah digerakan oleh ‘faktor Mahathir’ mengatasi ‘faktor Abdullah’. Dalam tahap ini ramai tidak dapat membezakan antara faktor primier dan sekunder, faktor teras dan sampingan. Selama 22 tahun di bawah kepimpinan Tun Mahathir sememangnya banyak kejayaan telah dicapai namun tidak kurang juga pemusatan kuasa sehala ini mengorbankan kebebasan kehakiman, polis, media, ruang awam dan hak asasi manusia sebenarnya membosankan pengundi dengan politik cara lama yang konservatif.

Ramai yang melihat apa yang berlaku kepada Tunku Abdul Rahman, Tun Hussein Oon, Tun Musa Hitam, Tengku Razaleigh Hamzah, Anwar Ibrahim dan terkini serangan kembali kepada Abdullah sebagai Perdana Menteri melambangkan sikap autoration pemimpin parti ketika berkuasa.

Kritikan dalaman yang menyatakan bahawa pelan peralihan ini tidak demokratik, tidak mengikut perlembagaan dan bukan budaya UMNO sebagaimana yang terkeluar dari muntahan rongga mulut Muhyiddin Yassin, Tengku Razaleigh dan Tun Mahathir adalah disebabkan mereka tidak mengunyahi sejarah dengan cermat dan tertib.

Jika tidak mengapa Najib sebagai Naib Presiden yang pertama selepas Anwar Ibrahim disingkirkan dari jawatan Timbalan Presiden secara mandatori oleh Presiden parti tetapi tidak juga dilantik menjadi Timbalan Presiden? Walaupun Abdullah dilantik sebagai Timbalan Presiden hakikatnya perlu diakui secara kebetulan satu masa dahulu Abdullah adalah antara naib presiden terkanan sebelum terkeluar dari arus perdana akibat krisis 'Team A' dan 'Team B'.

Pada zaman Tun Abdul Razak menjadi Perdana Menteri, Tun Dr Ismail dipilih sebagai timbalannya walaupun beliau bukan Naib Presiden seperti Tun Ghafar Baba, Tan Sri Sardon Jubir dan Khir Johari. Apabila Tun Dr Ismail meninggal dunia, abang ipar Tun Abdul Razak, Tun Hussein Onn yang pada masa itu menjadi Naib Presiden ketiga dilantik sebagai Timbalan Presiden.

Setelah kematian Tun Abdul Razak, Tun Hussein sebagai Perdana Menteri secara automatik berkeras mahu menentukan timbalannya kepada Tan Sri Ghazali Shafie sebagaimana amalan sebelumnya. Namun hajat Tun Hussein tidak kesampaian apabila ketiga-tiga Naib Presiden iaitu Tun Ghafar, Tengku Razaleigh dan Tun Mahathir memberi kata dua untuk memilih salah seorang daripada mereka.

Najib sebagai seorang pemimpin yang naik secara bereskalator dan bukanya melalui lif atau tangga manual kerana beliau tidak pernah terlibat dengan sebarang pertandingan dalam parti sebaliknya menduduki kerusi dengan kekosongan yang ditinggalkan oleh mantannya. Laluan mudah ini dengan populariti sebagai anak Perdana Menteri, Tun Abdul Razak mungkin menjadikan beliau nyaman dalam ‘zon selesa’.

Dalam penantian Najib untuk peralihan kuasa lebih satu setengah tahun lagi malah penantian Abdullah sendiri bagi mempertahankan kuasa dua bulan lagi sebenarnya bukanlah satu tempoh masa yang singkat seperti kata mendiang Harold Wilson, mantan Perdana Menteri British tahun-tahun 60-an, “Dalam siasah, satu minggu adalah satu masa yang panjang”. Apa-apa boleh terjadi dalam tempoh tersebut dengan sinetron politik malaysia yang serba mungkin ini.

Abdullah tidak perlu diperingatkan secara berulang kali tentang peralihan kuasa lebih awal kerana beliau tentu tidak akan lupa dengan kenyataannya dalam wawancara Utusan Malaysia pada 20 Mei, 1984; "Nasib seorang ahli politik banyak bergantung kepada orang suka kepada kita ataupun sebaliknya. Kedudukan dalam politik sentiasa bergantung kepada sokongan. Ahli politik tidak dapat berbuat apa-apa tanpa sokongan. Inilah hakikatnya".

Najib pula antara ucapannya yang berjaya mencuit hati ialah ketika syarahan umum bertajuk “Malaysian Politics at the Beginning of the 21st Century”. Dengan sinisnya, Najib merujuk ahli-ahli politik dengan dua kemahiran, yang pertamanya kemahiran membuat ramalan apa yang akan berlaku pada masa depan dan keduanya kemahiran memberikan alasan dan sebab musabab kenapa pekara yang diramalkannya tidak jadi berlaku.

Akhirnya Najib tidak boleh sekadar ‘menanti nasi di mulut’ sahaja. Lainlah bapanya sebagaimana kata nenek Abdullah Ahmad, “Tun Razak seperti nasi tersaji dilutut”. Jika nenek saya masih hidup beliau pasti berkata “Datuk Seri Abdullah seperti nasi di balik kerak, sayangnya kerak dimakan seorang!”. Masalahnya nenek Abdullah Ahmad bercucukan seorang penasihat politik kepada Tun Razak, bekas Timbalan Menteri, bekas ahli Majlis Tertinggi dan bekas Duta Khas Malaysia ke PBB sedangkan cucu nenek saya hanya orang biasa seperti neneknya!

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

penulisan yang agak kritikal tapi dapat diadun mesrakan menjadi lebih santai dan tidak menyelebahi sesiapa. Bagi aku yang patah hilang berganti yang busuk diganti baru. MML.

Unknown berkata...

Erm saya hampir setuju.

Tetapi kadang-kadang dalam pengalaman kita yang baru tidak semestinya persis yang lama. Yang sudah pergi tidak akan kembali lagi. Yang pengganti belum tentu seperti yang sudah pergi.

Sejarah adalah hakim yang muktamad! Semua daripada kita akan dinilai oleh sejarah!

Deklarasi

Ini adalah sebuah jurnal akademik dan ilmiah. Ianya mendukung kesemua prinsip Rukunegara iaitu 'Kepercayaan Kepada Tuhan', 'Kesetiaan Kepada Raja & Negara', 'Keluhuran Perlembagaan', 'Kedaulatan Undang-Undang' dan 'Kesopanan & Kesusilaan'. Segala keterbukaan jurnal ini dalam berpendapat dan berpandangan dijamin dalam Perkara 10, Perlembagaan Malaysia sebagai undang-undang tertinggi negara. Namun ianya masih tertakluk kepada Akta Komunikasi dan Multimedia 1998, Akta Fitnah 1957, Akta Hasutan 1948 dan Kanun Keseksaan. Justeru, ia perlu ditunjangi dengan etika dan profesionalisme sebagai penulis dan pengamal media serta tanggungjawab sosial kepada masyarakat, bangsa, agama dan negara.