15 Oktober 2010

ROOMATE PERTAMA

Gambar antara satu dekad pada tahun 2000 (atas) dan tahun 2010 (bawah).

Oleh: Faizal Riduan

Sesiapa yang pernah tinggal di asrama atau kolej tentunya mempunyai senarai nama yang panjang bagi pasangan roomate (rakan sebilik) mereka apatah lagi bila disambung semasa tinggal bujang di rumah sewa. Begitu juga dengan saya, roomate yang pertama saya punyai adalah ketika pertama kali menjejaki kaki di menara gading. Di Universiti Teknologi Malaysia saya ditempatkan di satu-satunya kolej kediaman luar kampus iaitu Kolej Siswa Desa Skudai (KSDS), Taman Desa Skudai. Saya tinggal di blok F iaitu blok penghujung, di tingkat 4 dan bilik bernombor 7 jika tidak silap – F407.

Kebiasaan pemilihan roomate adalah secara takdir pentadbiran kolej dan bukanlah pilihan suka sama suka. Kebiasaannya pasangan roomate ditentukan berdasarkan satu bidang kursus pengajian yang sama dan kedudukan mengikut abjad nama yang berdekatan. Begitu juga dengan roomate pertama saya cumanya boleh dikatakan keseluruhannya adalah dalam jadual Allah. Walau kami berbeza bidang kursus pengajian, saya pelajar Pembangunan Sumber Manusia sedangkan dia pelajar Kejuruteraan Awam malah nama jarak abjad nama kami adalah jauh iaitu saya ialah Faizal Riduan dan dia ialah Zamhari Helman. Persamaan yang mungkin ramai orang dambakan ialah kami berasal dari daerah yang sama iaitu Gombak! (Tetapi kami belum pernah berjumpa di Gombak dan insyallah kami dijangka bertemu ala ‘jejak kasih’ pada bulan September nanti).

Memandangkan saya mendaftar lewat jadi ketika saya masuk ke bilik tersebut, roomate saya telah pun hidup seperti sedia kala. Saya agak kekok dan canggung kerana ini adalah pengalaman pertama kali berkongsi bilik secara berdua pula. Jadi saya mulanya agak malu-malu seperti berjumpa dengan seorang wanita gayanya. Dia pula mungkin sudah banyak pengalaman jadi telah lali ‘alah biasa tegal biasa’.

Melalui Zamhari inilah saya banyak belajar tentang berkongsi bilik termasuk berkongsi makanan. Oh ya saya juga pernah meminjam sut baju Melayu hitam beliau untuk jamuan makan malam dengan tema hitam putih. Kadangkala Zamhari suka memanggil saya dengan kata ganti diri ‘roomate’. Juga aras kami adalah aras classmate (rakan sekelas)Zamhari, jadi di tahun satu pengajian saya lebih akrab dengan classmate dia dari classmate saya sendiri. Salah seorang classmate dia ialah Wan Ellyas Wan Abdullah atau lebih popular sebagai Tajol dalam layar “Dunia Baru” yang dahulu kami kenali sebagai ‘Sanad’.

Pernah sekali Zamhari menegur saya agar jangan manjakan classmate-nya yang datang ke bilik kami untuk mengepau makanan terutama mi segera simpanan saya, mungkin dia segan apabila classmate-nya lebih mengharapkan saya sebagai sumber stor makanan mereka. Malah melalui Zamhari juga saya diceritakan tentang tabiat pelajar di asrama yang makan mi segera di dalam bardi secara bergotong-royong!

Sebenarnya Zamhari-lah satu-satunya rakan seuniversiti saya yang terawal tahu tentang minat kecenderungan saya. Berbanding rakan-rakan lain selepas itu yang hari ini lebih terperanjat dengan obsesi saya dalam penulisan sains sosial, dasar-dasar kerajaan dan kemasyarakatan. Soalan pertama selepas kami bersua suara di dalam talian kelmarin ialah, “Engkau sudah jadi Setiausaha Menteri kah?” dengan penuh sungguh tanya. Saya menyambutnya dengan gelak ketawa kerana setelah lebih satu dekad, Zamhari lebih dahulu mengenal diri saya dari saya mengetahuinya sendiri.

Terima kasih Zamhari!

Tiada ulasan:

Deklarasi

Ini adalah sebuah jurnal akademik dan ilmiah. Ianya mendukung kesemua prinsip Rukunegara iaitu 'Kepercayaan Kepada Tuhan', 'Kesetiaan Kepada Raja & Negara', 'Keluhuran Perlembagaan', 'Kedaulatan Undang-Undang' dan 'Kesopanan & Kesusilaan'. Segala keterbukaan jurnal ini dalam berpendapat dan berpandangan dijamin dalam Perkara 10, Perlembagaan Malaysia sebagai undang-undang tertinggi negara. Namun ianya masih tertakluk kepada Akta Komunikasi dan Multimedia 1998, Akta Fitnah 1957, Akta Hasutan 1948 dan Kanun Keseksaan. Justeru, ia perlu ditunjangi dengan etika dan profesionalisme sebagai penulis dan pengamal media serta tanggungjawab sosial kepada masyarakat, bangsa, agama dan negara.