25 Januari 2010

KERANA DIRIKU BEGITU BERHARGA

Mengambil inpirasi iklan produk kecantikan Loreal, “Kerana dirimu begitu berharga” maka untuk pertama kali dalam sejarah hidup 29 tahun saya kini berasa jasad tubuh saya mempunyai cagaran sebagai galang ganti jika berlaku malapetaka yang tidak diingini. Saya tidak mahu sekadar ‘mati katak’ kerana sedar sukarnya mak dan abah membayar duit pengeras bidan yang menyambut kemunculan saya untuk pertama kalinya ke dunia pada 12 Julai 1981.

Tentunya dengan rasa insaf saya menyesali sepanjang membina kerjaya lima tahun ke belakangan ini, saya terlepas pandang tentang kedudukan saya sebagai sandaran keluarga yang sebelumnya telah membesarkan saya dengan bersakan habis dan bergadai golok. Dalam usia menginjak tiga dasawarsa, rambut memutih di ubun-ubun mak dan abah menyebabkan saya sebak setiap kali melihat mereka lena usai saya pulang ke rumah di penghujung malam. Dalam dengkur nyenyak entah apa mimpi mereka agaknya? Hakikatnya hari esok ketika mereka membuka mata mereka sendiri sukar menjangkakan apa-apa.

Sedetik itu, saya termenung menyiku dagu dengan penuh rasa ragu, “Apakah akan terjadi jika saya pergi dahulu sebelum sempat membalas jasa mereka?”, "Di manakah tempat untuk mereka bergantung harap nanti?" dan "Bagaimanakah kesudahan perjalanan sisa hidup mereka di penghujung usia?" Sedang kalau adapun hayat yang panjang entah bila akan terlunas segala hutang piutang biologi yang saya warisi. Oleh itu saya dedikasikan insurans 2 dalam 1 – ‘simpanan dan perlindungan’ kepada mak dan abah sebagai saguhati tanda kenang-kenangan saya di dunia untuk mereka.

Jika pendek umur, saya pergi mendahului mereka maka dapatlah sedikit pemberian ini mengubat rindu mereka persis mencium wajah saya di Hajar Aswad ketika menunaikan ibadah haji ke Makkah dan mereka boleh berlibur lancong setelah seumur hidup mereka mensyurgai rumah kami sekeluarga di Kampung Sungai Kertas, Batu Caves. Begitu juga dengan adik-beradik yang telah saya hibahkan bahagian mereka sebagai tanda kasih untuk saguhati duniawi.

Alhamdulillah awal tahun baru 2010 ini, Allah SWT mengangkat sedikit rezeki saya dengan harga dunianya RM100,000.00 (Ringgit Malaysia: Satu Ratus Ribu sahaja). Sebenarnya harga diri kita tentunya lebih daripada itu! Duit sebanyak RM100,000.00 itu tentunya tidak setimpal untuk membayar segala nikmat kita di dunia yang dipinjam-pinjamkan.

Sebagai pemegang amanah saya berharap sang singa dalam logo korporat syarikat insuran ING akan sentiasa menjadi ‘hero’ saya sama seperti watak ‘Simba’ dalam “The Lion King” dan watak ‘Aslan’ dalam “The Chronicles of Narnia” atau paling tidak watak ‘Alex’ dalam “Madagascar”.

2 ulasan:

mommyAlya berkata...

xseme org kiter ni tau pentingnye insurans hayat~~~..

Unknown berkata...

Erm tau tak apa eheheh.

Deklarasi

Ini adalah sebuah jurnal akademik dan ilmiah. Ianya mendukung kesemua prinsip Rukunegara iaitu 'Kepercayaan Kepada Tuhan', 'Kesetiaan Kepada Raja & Negara', 'Keluhuran Perlembagaan', 'Kedaulatan Undang-Undang' dan 'Kesopanan & Kesusilaan'. Segala keterbukaan jurnal ini dalam berpendapat dan berpandangan dijamin dalam Perkara 10, Perlembagaan Malaysia sebagai undang-undang tertinggi negara. Namun ianya masih tertakluk kepada Akta Komunikasi dan Multimedia 1998, Akta Fitnah 1957, Akta Hasutan 1948 dan Kanun Keseksaan. Justeru, ia perlu ditunjangi dengan etika dan profesionalisme sebagai penulis dan pengamal media serta tanggungjawab sosial kepada masyarakat, bangsa, agama dan negara.