31 Mei 2012

RESENSI : PAK SAMAD DI MATA SAYA


Oleh: Faizal Riduan

Jangan nilai buku dari kulitnya! Tetapi sejujurnya saya kelabu mata melihat kulit buku Pak Samad Di Mata Kami yang dengan keterampilan estetika sepasang cermin mata Pak Samad yang berbingkai bulat persis kulit album John Lennon dari kumpulan The Beatles. Tanpa membaca isi dalamnya saya terus membeli ‘cermin mata’ Pak Samad yang juga sama dengan ‘tanda diri’ ikon kemerdekaan India, Mahatma Gandhi yang dicuri dari Muzium Sevagram Ashram di Nagpur, India tahun lalu. Saya tidak mahu berputih mata daripada memiliki buku cendermata dengan kemasan mewah, eksklusif dan elegan.

Bingkisan puisi pendek 19 baris ayat oleh penyair, pelukis dan penerima Hadiah SEA Write, Abdul Gahafar Ibrahim (Agi) menjadi pencuci mulut yang membuka selera. Di hujung puisi “Abang Guru Sahabat”, sempat beliau menyisipkan nota nostalgia tentang karya-karyanya yang membusut ditangan Pak Samad yang ketika itu pengarang Berita Harian. Namun saya percaya ini adalah puisi terbaiknya yang pernah Pak Samad baca pasca“Nanar”, puisi pertama Agi yang disiarkannya pada 31 Januari 1966. Agi merakam hubungan mentor mentee ini dengan rapat akrab sekali, “Dirimu bak abang sempatku merujuk; Diriku bak adik sempatku merajuk. Dirimu bak guru memberi petunjuk; Diriku bak murid mengambil yang elok.”

Penolong Pengarang Mingguan Malaysia, Ku Seman Ku Hussain mengimbau kelibat Pak Samad di perhimpunan anti-PPSMI di hadapan Masjid Negara sebagai jelmaan watak Lokman dalam novel Hujan Pagi (1987). Malah dengan merujuk teori psikoanalisis Sigmund Freud, Ku Seman semakin mengenali Pak Samad yang memang saling tak tumpah menjadi ‘watak hidup’ ciptaaannya, seorang wartawan yang memerdekakan ucap suara dengan karakter yang keras, tegas dan lantang dalam lembut yang penuh pesona. Kemunculan semula Pak Samad pada perhimpunan haram 9 Julai 2011 (dan tentunya juga pada 28 April 2012) di atas platform pembangkang sedikit mengecewakan Ku Seman yang sempat meninggal pesan terakhir, “Harap Pak Samad tidak lupakan perjuangan Lokman dalam Hujan Pagi. Keluh-kesahnya kemudian disambung lagi di kolum akhbarnya dengan tajuk “Saya, Rakan-Rakan dan Pak samad” pada 23 April 2011.

Marsli N O mendokumentasikan Pak Samad pada fail bernombor 036/30 (dulunya nombor 057) yang kini mempunyai 237 halaman dan keratan akhbar dengan yang tertua rekod Mingguan Malaysia, 21 Disember 1980 melalui rencana Rosnah Abd Majid, “Apakah A Samad Said Sudah Berubah?”. Namun rekod ingatannya pada Pak Samad lebih awal sedari darjah enam sekolah rendah apabila membaca cerpen Pak Samad, “Longkang” pada tahun 1968. SM Zakir mengenali Pak Samad dengan intim sekali bermula dengan cinta pandang pertama kepada Salina yang menjadi satu daripada 2,000 judul koleksi ayahnya Sasterawan Negara S Othman Kelantan. Marzuki Ali pula menyambung idea persembahan Deklamasi Lakon (Dekon) Pak Samad yang telah masuk edisi ke lapan pada tahun 2011.

Pengarah Dewan Bahasa dan Pustaka Sarawak, Mohammad Yusop Ishak menghidu kelahiran karya baharu Pak Samad ketika Kembara Seni di Bakun, Sarawak pada awal tahun 1995. Coretannya “Lantai T Pinkie: Sebuah Pengalaman” membocorkan rahsia besar bahawa Pak Samad sendiri sudi menjadi pembaca pruf bukunya sehingga dapat diterbit dalam tempoh singkat walau asalnya hanya Pengerusi Jawatankuasa Editorial yang menyokong sedang 11 orang anggota lagi menolak. Hasilnya 500 naskhah Lantai T Pinkie diterbitkan dalam edisi kulit keras berjaket pada 1 April 1996 dan mencipta rekod ‘best seller’ sehingga dicetak ulang sebanyak dua kali dalam tempoh setahun! Malah drama ini mencipta rekod pementasan sebanyak dua kali selama dua minggu berturut-turut pada 15 hingga 21 Mac 1997.

Satu-satunya penyumbang orang asing dengan mata berwarna kelabu cerah, Prof Madya Victor A Pogadaev dari Jabatan Bahasa-Bahasa Asing, Universiti Malaya mengenali novel Salina yang bertaraf dunia dari rekemendasi Dr Andrey Pavlenko yang tidak sempat menterjemahkannya ke bahasa Rusia akibat mati mengejut. Namun Pak Samad dikenali di negara bekas Kesatuan Soviet itu melalui terjemahan puisi dan cerpen seperti Di Tepi Jalan (1963), Pagi (1963), Longkang (1973), Di Bawah Bintang Mengerdip (1977), Perang dan Manusia (1977), Semarak Api (1978), Penyair Dunia Dalam Perjuangan Untuk Kemananan (1985), Tamu Senja (2009) dan Daun Semalu (2009). “Ironinya, buku itu diterbitkan di Moscow tetapi saya berkenalan dengannya di Kuala Lumpur.”

Victor turut mengkagumi Pak Samad yang menjadikan diri segalanya untuk masyarakat dan untuk orang lain. Kesannya dengan mata sendiri, beliau melihat beberapa remaja di Pantai Cahaya Bulan, Kelantan meminta tandatangan Pak Samad walau di atas tisu kedai makan. Di Bintulu, Sarawak lebih dramatik apabila Victor yang membacakan puisi “Di Bawah Bintang Mengerdip” dengan terjemahan bahasa Rusia masih dapat diteka oleh Cikgu Sahari Sebi.

Pak Samad kemudian muncul menjadi bayangan mimpi kepada Shamsudin Othman yang menggulati Al-Amin sebagaimana Pak Samad memilih Dr Zhivago karya Boris Pasternak sebagai bahan wajib. Itu rupanya petanda tuah Shamsudin yang dimaklumi esok hari sebagai pemenangi hadiah sayembara Puisi ESSO-GAPENA! Presiden Persatuan Penulis Nasional Malaysia (PENA), Mohamad Salleh Rahamad berasa jauh hati apabila dia tetap tidak dikenali Pak Samad yang ditemui ketika menjadi subeditor akhbar Watan dan disalah sangkai sebagai Zabidi.

Pengakuan jujur Mohd Shah Ibrahim tentang Pak Samad yang dikenali secara jarak jauh melalui Cikgu Ali Salim dari Sekolah Kebangsaan Penggaram, Batu Pahat, Johor mungkin sama dengan pengalaman ramai orang mengenali Pak Samad melalui orang ketiga. Khutub khanah Cikgu Ali di Kuarters Perumahan Kakitangan Kerajaan Gunung Soga memperkenalkan novel Bulan Tak Bermadu di Fatehpur Sikri yang dengan tajuk uniknya memikat hati. Rakannya yang bersama mengasas Kopratasa, Sani Sudin menceritakan kenangan kumpulan lagu puisi itu mengumandangkan puisi Pak Samad melalui lagu “Tetamu Senja” sehingga melancarkan album solo Sani berjudul “Saya”.

Ladin Nuawi yang tertempurung di Kelantan mengatak lompat ke Kuala Lumpur berteduh di Rumah Anak Alam setelah mendengar guruh gema nasihat Pak Samad. Lebih daripada itu Pak Samad berjaya menghalau Ladin Nuawi ke Kongres Puisi Dunia di Mesir dan lajak ke London. Sebagai tanda dedikasi kepada ‘pak tua’nya, nama anaknya dirujuk dengan karya Pak Samad seperti Lam Ahmad Lazri Andeka yang mengambil watak Lazri Meon dari plot Daerah Zeni. Kebetulan Pak Samad juga pernah secara bergurau menyatakan nama anaknya Helmi diambil daripada nama novelis Ernest Hemingway.

Buku pandangan mata pertama dan selamanya terhadap sang lelaki septuagenarian ini menghimpunkan luah rasa 30 orang penyumbang di kalangan penulis mapan dan muda sama ada budayawan, editor dan wartawan yang terkesan dengan sosok tubuh atau sepaling tidak perasan kelibatnya dengan putih berambut, bermisai dan berjanggut panjang. Apresiasi usai 77 tahun kelahiran Datuk A Samad Said pada 9 April lalu memberikan makna tersendiri melengkapi buku kumpulan puisinya Rindu Ibu dan biografi pertamanya, “A Samad Said: Memberi Hati Nurani” karya Dr Rosnah Baharudin. Walau tidak segah majlis serupa untuk Goenawan Mohamad dengan 12 buku yang dilancarkan sekali gus, tiga buah buku ini satu permulaan tradisi sastera yang baik.

Cuma sedikit kritikan, jika diberi lebih masa kepada editor dan penyumbang untuk bernostalgia panjang serta kuasa kepada Pak Samad untuk memilih sendiri penyumbangnya (tidak kisah jika sampai ke senarai ke-77!) pasti pembaca dapat lebih menembusi hati nurani Pak Samad melalui kacamata isteri, anak-anak, saudara mara, jiran tetangga, pemimpin politik dan negara serta peminat tegarnya. Selepas ini saya rasa walau pun jauh saya perlu mengambil kesempatan bermain mata dengan Sasterawan Negara ini sepaling tidak untuk mengangkat kening atau mengenyit kelopak mata! Itu tanda salut untuk Pak Samad di mata saya.

Tiada ulasan:

Deklarasi

Ini adalah sebuah jurnal akademik dan ilmiah. Ianya mendukung kesemua prinsip Rukunegara iaitu 'Kepercayaan Kepada Tuhan', 'Kesetiaan Kepada Raja & Negara', 'Keluhuran Perlembagaan', 'Kedaulatan Undang-Undang' dan 'Kesopanan & Kesusilaan'. Segala keterbukaan jurnal ini dalam berpendapat dan berpandangan dijamin dalam Perkara 10, Perlembagaan Malaysia sebagai undang-undang tertinggi negara. Namun ianya masih tertakluk kepada Akta Komunikasi dan Multimedia 1998, Akta Fitnah 1957, Akta Hasutan 1948 dan Kanun Keseksaan. Justeru, ia perlu ditunjangi dengan etika dan profesionalisme sebagai penulis dan pengamal media serta tanggungjawab sosial kepada masyarakat, bangsa, agama dan negara.