20 Oktober 2008

PERTAMA DI DALAM AKHBAR DALAM TALIAN

Apabila media melaporkan mengenai berita penganugerahan bintang Darjah Mulia Seri Melaka (DMSM) yang membawa gelaran 'Datuk' pada 11hb Oktober, saya sangat terperanjat dengan kejutan 'tidak masuk akal' yang dibuat oleh Ketua Menteri Melaka dan Tuan Yang Terutama Yang Di-Pertua Negeri Melaka Melaka itu. Dalam masa sehari suntuk saya sepenuh kudrat mencari bahan untuk mengkritik pemberian bintang kebesaran tersebut. Tepat jam 7.42 malam saya sempat menghantar artikel kepada beberapa media cetak dan elektronik.

Namun mungkin kerana penulisan saya yang kritikal kepada kerajaan negeri maka artikel tersebut tidak disiarkan oleh akhbar arus perdana. Sebagai alternatif untuk pertama kalinya saya cuba menghantar ke akhbar dalam talian seperti Malaysiakini.com, Harakahdaily.net dan KLpos.com.

Walaupun ianya adalah usaha pertama kali, namun saya bersyukur dan berterima kasih kerana akhirnya akhbar dalam talian KLPos.com sudi menyiarkan artikel penuh saya sebagai berita utama mereka pada hari ini walaupun setelah 9 hari artikel tersebut ditulis.

Tiada ulasan:

Deklarasi

Ini adalah sebuah jurnal akademik dan ilmiah. Ianya mendukung kesemua prinsip Rukunegara iaitu 'Kepercayaan Kepada Tuhan', 'Kesetiaan Kepada Raja & Negara', 'Keluhuran Perlembagaan', 'Kedaulatan Undang-Undang' dan 'Kesopanan & Kesusilaan'. Segala keterbukaan jurnal ini dalam berpendapat dan berpandangan dijamin dalam Perkara 10, Perlembagaan Malaysia sebagai undang-undang tertinggi negara. Namun ianya masih tertakluk kepada Akta Komunikasi dan Multimedia 1998, Akta Fitnah 1957, Akta Hasutan 1948 dan Kanun Keseksaan. Justeru, ia perlu ditunjangi dengan etika dan profesionalisme sebagai penulis dan pengamal media serta tanggungjawab sosial kepada masyarakat, bangsa, agama dan negara.