08 Oktober 2008

PERTAMA DI DALAM MAJALAH

Minggu ini adalah antara minggu yang mengembirakan saya. Seperti biasa saya membaca majalah Milenia Muslim keluaran Oktober 2008 tetapi mungkin agak terlewat kerana kesibukan lebaran pada awal bulan. Tiba-tiba apabila menyelak muka surat 24-28 saya agak teruja untuk membaca semua artikel tentang masalah belia akar umbi dan pergerakan pertubuhan belia itu sendiri (seikhlasnya banyak artikel yang lebih baik dalam keluaran bulan ini seperti artikel 'Mitos Tamadun Petroleum').

Saya dengan lahapnya menghadam semua perkataan sepatah demi sepatah, sebait demi sebait, sebaris demi sebaris, seperenggan demi seperenggan. Apabila sudah habis membaca saya bertanya sendiri "Macam pernah kubaca artikel ini? Tetapi di mana ya?".

Sayapun tanpa berfikir panjang terus memandang ke sudut kini di bahagian atas untuk melihat penulisnya - 'Faizal Riduan'. "Erm patutlah kesal hati saya!".

Maaf ya jika berkongsi lawak keterujaan di sini. Tetapi semestinya perkara pertama dalam hidup wajar diingati kemanisannya seperti cinta pandang pertama. Apapun saya tidak dapat menyorokkan rasa terhutang kasih dan budi kepada En Zulkafly Baharuddin, Editor Milenia Muslim atas izinnya dapat artikel tersebut diterbitkan.

Terima kasih zat kalsium, lepas menulis tunggu honorarium!

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Walaupun aku tak baca lagi, mesti ayat-ayatnyer best dan isi yang mampan, idea yang baru dan jitu, harap2 bukan idea dan ayat artikel yang lepas2..hehehehe

Unknown berkata...

Tuan Khiffunz,

Artikel saya dalam majalah Milenia Muslim adalah mengenai wawancara saya dengan pemimpin belia akar umbi dan sebuah lagi artikel mengenai realiti pertubuhan belia di Malaysia.

Artikel tersebut adalah eksklusif untuk pembaca Milenia Muslim sahaja. Dan saya sebenarnya baru balik dari UKM untuk sesi bual bicara bagi subjek berkaitan belia.

Deklarasi

Ini adalah sebuah jurnal akademik dan ilmiah. Ianya mendukung kesemua prinsip Rukunegara iaitu 'Kepercayaan Kepada Tuhan', 'Kesetiaan Kepada Raja & Negara', 'Keluhuran Perlembagaan', 'Kedaulatan Undang-Undang' dan 'Kesopanan & Kesusilaan'. Segala keterbukaan jurnal ini dalam berpendapat dan berpandangan dijamin dalam Perkara 10, Perlembagaan Malaysia sebagai undang-undang tertinggi negara. Namun ianya masih tertakluk kepada Akta Komunikasi dan Multimedia 1998, Akta Fitnah 1957, Akta Hasutan 1948 dan Kanun Keseksaan. Justeru, ia perlu ditunjangi dengan etika dan profesionalisme sebagai penulis dan pengamal media serta tanggungjawab sosial kepada masyarakat, bangsa, agama dan negara.