13 Jun 2008

PEMBAYARAN GAJI 2 KALI SEBULAN : GALI LUBANG TUTUP LUBANG

Faizal Riduan

Pengumuman mengejut kerajaan oleh Perdana Menteri Y.A.B Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi mengenai pembayaran gaji 2 kali dalam sebulan bagi kakitangan kerajaan bermula bulan Ogos ini memang benar-benar mengejutkan. Dengan niat murni bertujuan membantu kakitangan awam mengurus perbelanjaan dan aliran tunai isi rumah ekoran kesan kenaikan bahan api – rasional yang lebih mengejutkan lagi.

Kerajaan akhirnya dikejutkan pula dengan reaksi pelbagai pihak sehingga Menteri Sumber Manusia menambah langkah tersebut belum muktamad – tetapi telah diumumkan. Sebenarnya penilaian semula perlu disorot dari perspektif pembangunan sumber manusia kerana tindakan menggunakan kaedah ‘lama’ ini akan memberikan kesan akibat yang lebih tidak sihat kepada gaya hidup kakitangan kerajaan. Gaji 2 kali sebulan sebenarnya tidak membawa sebarang perbezaan kerana melibatkan nilai akhir yang sama dengan kekerapan yang berbeza – langkah statik yang tidak dinamik.

Persoalan utama tentang kenaikan bahan api ini ialah penerimaan rakyat yang akan menjadi amalan gaya hidup mereka. Sebab itu ada rasionalnya pendapat mantan Perdana Menteri Tun Dr. Mahathir bahawa kenaikan ini wajar dibuat secara berperingkat dan tidak secara drastik bagi menyerap penerimaan di kalangan rakyat. Jika kenaikan pada kali ini diatasi dengan pemberian gaji 2 kali sebulan dan apabila ianya menjadi amalan kebiasaan, normal dan selesa pada amalan gaya hidup mereka , bagaimana jika berlaku kenaikan bahan api sekali lagi? Apakah kerajaan akan memperkenalkan pula gaji seminggu sekali iaitu 4 kali sebulan? Ironisnya kenaikan bahan api akan sentiasa berulang lagi maka apakah rasional kadar pemberian gaji perlu kepada rombakan dari semasa ke semasa?

Dengan mengkaji secara teliti dari sudut aliran tunai itu sendiri sebenarnya tindakan ini adalah satu langkah kebelakang dan bersifat jangkamasa pendek. Jika kekerapan gaji sebanyak 2 kali dalam sebulan dikatakan mampu membantu mengurus perbelanjaan dan aliran tunai isi rumah bagi menangani beban kenaikan harga minyak maka penyelesaian peringkat akhirnya adalah pemberian gaji perhari. Cara ini secara logiknya lebih memudahkan peruntukan bahan api tetapi adakah ianya satu langkah yang praktikal? Tindakan ini mungkin membantu aliran tunai bagi bahan api bahkan kakitangan awam tidak akan kehabisan wang pada pertengahan atau akhir bulan namun aliran tunai lain yang lebih penting akan terjejas. Amalan gaya hidup pula akan berubah dengan rakyat akan mengalami masalah kredit dan tidak mampu membuat simpanan.

Bayangkan apabila pekerja telah berbelanja setengah daripada gajinya pada pertengahan bulan secara tidak formal maka sebenarnya gaji yang setengah bulan lagi yang berbaki pada akhir bulan akan besar pada jumlahnya tetapi kecil pada nilai bersihnya. Ini berlaku kerana seluruhan urusan kewangan secara formalnya dibuat dalam kiraan bulan pada akhir atau awal tiap-tiap bulan dan bukan secara mingguan. Dalam erti kata lain setengah gaji bulan tersebut yang ditambah dengan elaun kerja lebih masa (OT) dan elaun-elaun tambahan akan mengalami ‘kehilangan nilai’ yang kritikal kerana melibatkan potongan-potongan formal seperti caruman dalam KWSP, PERKESO dan Tabung Haji; ansurans pinjaman seperti perumahan, kenderaan dan peribadi; bayaran bil perkhidmatan seperti utiliti, internet, telefon bimbit dan kad kredit.

Pada akhir bulan pula penyata kira-kira peribadi akan menyaksikan nilai kredit boleh menghampiri bahkan melebihi nilai debit. Jika situasi ini berlaku maka gaji akhir bulan tidak sempat bertukar tangan dari mesin ATM atau tidak sempat dibawa pulang ke rumah!

Jika dilihat dari sudut nilai pula tindakan ini dalam bahasa tersirat seolah memandang rendah keupayaan kakitangan kerajaan sebagai kurang arif dalam pengurusan kewangan peribadi sehingga kerajaan terpaksa menyediakan pelan khas dalam privasi kewangan mereka. Dalam usaha mencapai mentaliti kelas pertama dalam sebuah negara maju nampaknya kakitangan kerajaan akan mengalami ‘susut nilai’ tanpa perlu dibandingkan dengan kakitangan negara luar bahkan jika dibanding dengan kakitangan swasta akan terdapat jurang yang besar. Mentaliti subsidi pertengahan bulan.

Penglibatan kerajaan selama ini dalam pengurusan kewangan peringkat makro seperti pelaburan amanah saham, pengurusan kredit, caruman insurans PERKESO, caruman KWSP dan skim pencen sememangnya adalah contoh amalan terbaik di peringkat antabangsa memandangkan rakyat Malaysia terutama kakitangan kerajaan yang kebanyakannya adalah orang Melayu kurang berdisiplin dalam pengurusan kewangan.

Akhirnya kerajaan digesa mengambil inisiatif baru yang lebih segar bagi menjayakan hasrat murni mengurangkan beban rakyat dalam menghadapi kos kenaikan bahan api. Kerajaan sewajarnya mengambil kira pandangan kolektif dari perbendaharaan, kesatuan pekerja dan pengamal sumber manusia supaya kesan akhirnya benar-benar membantu dan bukannya menjadikan keadaan lebih buruk atau menimbulkan masalah lain yang lebih kritikal sifatnya.

5 ulasan:

Hasbullah Pit berkata...

Saya suka ulasan saudara di blog Anwar

titik temu penyelesaian ialah Tuntutan Subsidi Makanan Rakyat

Akar Umbi berkata...

Dik dulu abang pun gaji 2 kali sebulan. Tak pelik dik, cuma bila HR ni nak buat kerja senang maka dibualah sebulan sekali.

Mesti pandang dua2 side, sementelah adikkan siswazah HR. Abang ni SPM pun tak pass.

Tanpa Nama berkata...

Setuju!

Tanpa Nama berkata...

courtesy of buayatatsuki clan

your engrish i dont understand!

visit 4chan.org!

Tanpa Nama berkata...

lolwut?

Deklarasi

Ini adalah sebuah jurnal akademik dan ilmiah. Ianya mendukung kesemua prinsip Rukunegara iaitu 'Kepercayaan Kepada Tuhan', 'Kesetiaan Kepada Raja & Negara', 'Keluhuran Perlembagaan', 'Kedaulatan Undang-Undang' dan 'Kesopanan & Kesusilaan'. Segala keterbukaan jurnal ini dalam berpendapat dan berpandangan dijamin dalam Perkara 10, Perlembagaan Malaysia sebagai undang-undang tertinggi negara. Namun ianya masih tertakluk kepada Akta Komunikasi dan Multimedia 1998, Akta Fitnah 1957, Akta Hasutan 1948 dan Kanun Keseksaan. Justeru, ia perlu ditunjangi dengan etika dan profesionalisme sebagai penulis dan pengamal media serta tanggungjawab sosial kepada masyarakat, bangsa, agama dan negara.