05 Januari 2010

KOMENTAR RESUME




Saya telah diminta oleh seorang pelajar tahun akhir di Universiti Malaya untuk memberikan komentar terhadap resume beliau sebagai tugasan dalam salah satu subjek pengajiannya. Berikut saya muat naik beberapa komen saya sebagai penilai terhadap resume tersebut dengan berpandukan sedikit pengalaman sebagai seorang pengamal sumber manusia.

Gambar
Gambar ukuran pasport sangat penting untuk sesebuah resume. Walaupun ada orang bertanya ada apa pada rupa? Tetapi kebiasaan wajah seseorang dapat memberikan gambaran tentang dirinya. Ia tentunya kelihatan tidak adil tetapi saya juga tidak mahu menjadi hipokrit dengan menafikan amalan yang dilakukan oleh kebanyakan penilai tanpa sedar. Hasil kajian mendapati bahawa individu yang memiliki wajah yang tampan dan jelita menjadi calon lebih popular dan mempunyai nasib yang lebih baik sedikit berbanding pesaingnya yang tidak mempunyai kelebihan rupa paras. Malah kajian pakar psikologi mendapati rupa paras mempengaruhi estim seseorang. Apa yang perlu anda ambil positif bukanlah dengan mengadakan pembedahan plastik atau bergambar persis model peragawan sebaliknya bergambarlah secara semulajadi dan pastikan hasil kerja, akhlak dan perbuatan anda setanding atau lebih cantik dari wajah anda!

Alamat E-mel
Alamat mel elektronik adalah sangat penting kerana ia dapat memberikan gambaran tahap profesionalisme dan kematangan pemiliknya. Sebaik-baiknya gunakan nama sebenar saudari sebagai alamat emel. Jika nama saudari Nurul Aida, gunakan "nurulaida" atau “nurulaida88” sebagai nama emel saudari. Ia menampakkan saudari seorang yang berkeyakinan tinggi dengan karektor dan nama sendiri. Cuba saudari bayangkan apabila seorang pengurus menerima emel daripada pemohon yang menggunakan nama e-mel sweet_lollipop@xyz.com dan slight_pleasure@abc.com? Jika penerima tersebut seorang wanita tentunya dia akan membuang resume ini tanpa membacanya kerana bunyinya sahaja sudah memualkan dan jika penerimanya seorang lelaki yang tidak professional tentunya pemohon terdedah kepada diskriminasi seksual.

Penghormatan
Tahniah anda adalah penerima biasiswa Jabatan Perkhidmatan Awam! Tetapi persoalannya adakah ini sesuatu yang boleh dibanggakan dan membantu permohonan saudari? Ya, jika saudari menghantar resume ini ke Suruhanjaya Perkhidmatan Awam atau organisasi kerajaan atau syarikat berkaitan kerajaan. Tetapi saudari perlu memikirkan sekali lagi apabila saudari mahu menghantar resume ini ke syarikat swasta. Prejudis biasiswa sebagai ‘subsidi’ dan budaya kerja perkhidmatan awam yang tidak memuaskan akan sentiasa menghantui penerimanya. Malah ianya sukar memancing simpati penilai kerana beranggapan pemohon lebih sesuai kerja sebagai penjawat awam atau biasiswa menyebabkan pemohon tiada tanggungan yang mendesak seperti peminjam Pinjaman Tabung Tinggi Pendidikan Nasional (PTPTN) yang kelihatan lebih memerlukan kerja.

Kemahiran & Keupayaan
Kemahiran penggunaan kelengkapan pejabat seperti mesin fotokopi dan mesin faksimili agak jenaka untuk dimuatkan. Jika saudari rasa ada keperluan, lebih baik saudari sertakan sekali nama modelnya! Jika model tersebut agak ketinggalan zaman atau bukan model terbaru dalam kelasnya lebih baik saudari abaikan. Penggunaan alatan pejabat sebenarnya adalah banyak dan berbeza bagi setiap syarikat. Ianya tidak menjadi masalah untuk sesiapa belajar menggunakannya kerana ia bukan kelengkapan pakar yang perlu dihantar latihan simulasi sebelum penggunaan. Jika ini menjadi kreteria maka pemohon berpengalaman terpaksa menebalkan resume mereka dengan kemahiran penggunaan mesin perakam waktu, video litar tertutup, mesin pemusnah dokumen, mesin bainding dan pelbagai alatan mesin pejabat yang signifikan.

Sasaran Gaji
Adalah salah meletakkan gaji permintaan di sebelah bawah seolah ia bukan prioriti anda! Lebih teruk lagi anda letakkan di bawah tajuk lain-lain?! Sasaran gaji adalah berupa satu target permintaan anda jadi logikkah penggunaan kata ‘dan ke atas’? Anda sepatutnya meletakkan satu kadar atau dua kadar di antara keduanya seperti ‘RM2,000 – RM2,500’. Dalam sesuatu hubungan industri, gaji adalah satu timbal balas yang setara sebagai balasan untuk satu proses kerja yang menggabungkan jalinan pengetahuan, kemahiran dan pengalaman pemberi khidmat. Dalam kaedah penawaran dan permintaan sumber manusia ini, adakah faktor gaji perlu dipinggirkan atau diberikan sudut terpencil sedangkan ianya menjadi antara faktor motivasi terbesar dalam pembangunan kerjaya?

Biodata
Bioadata juga adalah faktor terpenting dan sewajarnya diletakkan dibahagian hadapan sekali. Ini kerana pemohon sebenarnya umpama mahu menjual diri mereka kepada majikan yang bertindak sebagai pembeli. Dengan meletakan kelayakkan akademik di bahagian atas sekali, saudari sebenarnya tidak menjual diri saudari, sebaliknya saudari menjual kursus yang ditawarkan oleh universiti tempat saudari belajar. Walaupun ianya satu strategi pemasaran percuma untuk universiti saudari tetapi sebenarnya saudari gagal untuk memanfaatkan kesan pandangan pertama pembaca terhadap tarikan faktor peribadi atau personaliti saudari sendiri. Menurut kajian, pembacaan pertama dalam muka surat pertama lebih berjaya meninggalkan kesan emosi dan psikologi kepada pembacanya. Sebab itu jika saudari berada dalam industri pengiklanan dan penerbitan, saudari akan mendapati ruang iklan di bahagian hadapan sekali mempunyai harga yang beberapa kali ganda dari bahagian dalaman. Ruang biodata saudari pula dilihat terlalu ringkas dengan hanya menyertakan tarikh lahir, kewarganegaraan dan nombor kad pengenalan. Ianya seolah saudari mahu meyakinkan penilai bahawa saudari adalah layak diambil bekerja hanya kerana faktor peribadi yang saudari adalah seorang warganegara Malaysia dengan sokongan tarikh lahir di Malaysia dan juga kad pengenalan bermutu tinggi (Mykad) yang sah keluaran Jabatan Pendaftaran Negara. Sepatutnya alamat emel, nombor telefon dan alamat rumah boleh diletakkan sekali dalam bahagian ini. Malah adalah perlu untuk menyertakan sekali status, umur, bangsa dan agama.

Format
Format resume sebenarnya adalah bebas dan tidak tertakluk kepada mana-mana format yang khusus. Namun bagi pekerja profesional adalah perlu untuk resume menampakkan sikap profesional. Format resume saudari didapati terlalu asas atau dalam bahasa pasar terlalu ‘koman’ atau ‘tangkap boleh’ atau ‘asal muat’. Di sini penilai boleh melihat bahawa pemberi resume ini adalah seorang yang simple, mudah, tidak formal, tidak protokol, hubungan personel juga tidak menarik dan tidak kreatif. Ini dapat dilihat dari sudut kemasan yang dipermudah seperti jarak perenggan yang terlalu melangkau dan susun atur huruf serta bingkai resume yang terlalu ringkas.

1 ulasan:

Hairun berkata...

Salam,

Kritikalnya komen resume tu, macam resume tu ada terlalu banyak kesalahan.

Pada prespektif manager, resume tersebut adalah bagus.

Sususan maklumat adalah tepat,mudah dan ringkas. Maklumat yang diperlukan mudah dicari.

Turutan apa yang manager tengok pada resume.

1. Layakkah jawatan? (skill) lepas tu kalau layak manager akan tengok
2. Kelayakan akademi
3. Pengalaman
4. Barulah tengok butir-butir peribadi (kalau 1-2-3 tu OK)

Jangka masa manager menilai maklumat ini adalah 30 saat. Kalau OK permohonan akan di shortlisted.

Komen Faizal banyak mengarut walaupun anda pengamal sumber manusia.

Deklarasi

Ini adalah sebuah jurnal akademik dan ilmiah. Ianya mendukung kesemua prinsip Rukunegara iaitu 'Kepercayaan Kepada Tuhan', 'Kesetiaan Kepada Raja & Negara', 'Keluhuran Perlembagaan', 'Kedaulatan Undang-Undang' dan 'Kesopanan & Kesusilaan'. Segala keterbukaan jurnal ini dalam berpendapat dan berpandangan dijamin dalam Perkara 10, Perlembagaan Malaysia sebagai undang-undang tertinggi negara. Namun ianya masih tertakluk kepada Akta Komunikasi dan Multimedia 1998, Akta Fitnah 1957, Akta Hasutan 1948 dan Kanun Keseksaan. Justeru, ia perlu ditunjangi dengan etika dan profesionalisme sebagai penulis dan pengamal media serta tanggungjawab sosial kepada masyarakat, bangsa, agama dan negara.