10 Mac 2009

ALAH MEMBELI MENANG MEMAKAI


Walaupun kecelakaan dan kemalangan di lebuhraya PLUS sedikit menganggu-gugat jadual percutian 3 hari 2 malam saya di Johor namun beberapa aktiviti masih diteruskan dengan mengikut 'plan b' atau 'second plan' atau 'backup plan'. Dengan bantuan sebuah kereta iswara yang sedikit uzur milik kedua ibubapa yang didatangkan khas dari Kuala Lumpur, maka saya dapat meneruskan beberapa aktiviti berziarah di rumah keluarga seorang sahabat dan 2 buah komplek membeli belah dipunyai oleh bukan sahabat.

Ah! Lupakan segala keluh kesah gelisah. Abaikan segala lara duka nestapa. Kehidupan mesti diteruskan. Jangan tidak percaya aktiviti terapi ketenangan jiwa saya salah satunya ialah membeli belah. Tetapi ini bukanlah bermakna saya adalah pesakit 'shopaholic' sebaliknya setiap kali saya mengeluarkan wang dari dompet satu kemestian ialah mesti mengikut tema "alah membeli menang memakai". Apatahlagi dalam keadaan kegawatan ekonomi saya tidak boleh terlalu taksub untuk menambah simpanan yang beku! Saya perlu kerap berbelanja lagi untuk membantu kecairan tunai, ekonomi dalam negara. Ya, saya akan sedikit kerugian tetapi paling tidak saya dapat menjana sedikit ekonomi negara walaupun sumbangan kadarnya mungkin tidak dapat ditunjukkan melalui perangkaan dan statistik. Jika semua rakyat Malaysia sayangkan negara ini anda perlu berbelanja secara berhemah dan bukan mengamalkan 'ekonomi sara diri'! Jika ini berlaku, ya anda akan kaya dengan wang simpanan anda dalam ekonomi yang kian parah namun institusi ekonomi dan kewangan seperti sektor perbankan, peruncitan, perdagangan dan perniagaan dalam negara akan terus lumpuh! Waktu itu, wang anda yang banyak bertimbun dan berbukit itu telah tidak mempunyai nilainya lagi seperti wang pokok pisang kerajaan Jepun ketika menjajah Malaya pada Perang Dunia Ke II. Anda terpaksa mengulangi hari-hari malang dari 8 Disember 1941 hingga 31 Januari 1942 akibat wang yang dipegang tidak lebih daripada sekeping kertas berwarna dan bergambar dengan beberapa simbol angka dan abjad!

Lupakan sebentar tentang analisis ekonomi saya itu. Kembali kepada aktiviti saya di Johor Bahru, sebagai seorang pengkagum 'Dasar Pandang Ke Timur', saya menganuti mazhab fesyen Hong Kong yang kontemporari dan versatil itu melalui Sungai Wang Plaza di Jalan Bukit Bintang, Kuala Lumpur ketika ini dan di Holiday Plaza di Johor Bahru satu masa dahulu ketika menuntut di Universiti Teknologi Malaysia, Skudai, Johor. Justeru, kunjungan saya ke Johor Bahru rasanya tidak akan sempurna tanpa berkunjung ke Holiday Plaza. Holiday Plaza dan Sungai Wang Plaza sebenarnya bagaikan hubungan 'abang dan adik'. Bezanya Holiday Plaza lebih 'otai' dan 'hardcove' dari Sungai Wang Plaza. Bagaikan 'orang mengantuk disorong bantal', aktiviti membeli belah saya kian rancak apabila diadakan jualan murah dan jualan penutupan kedai, malah hampir kebanyakan kedai-kedai lama telah tutup operasi perniagaan kerana kurang sambutan. Lebih menggila harga di dalam kedai butik berjenama terkenal masih boleh ditawar-menawar! Harganya jauh lebih murah dari harga yang pernah saya bayar untuk 5 tahun yang lalu.

Namun kekangan masa yang terhad dalam 2 jam tidak memberikan saya banyak pilihan dan kesempatan. Saya hanya dapat membeli sebuku coklat untuk rakan sekerja yang menunjukkan simpati tanpa diminta, set pencuci muka bagi menghilangkan kesan trauma pada garis-garis tidak lurus di liang roma kulit wajah dan beberapa helai pakaian untuk menambah koleksi yang berjumlah beberapa dozen cuma.

Tiada ulasan:

Deklarasi

Ini adalah sebuah jurnal akademik dan ilmiah. Ianya mendukung kesemua prinsip Rukunegara iaitu 'Kepercayaan Kepada Tuhan', 'Kesetiaan Kepada Raja & Negara', 'Keluhuran Perlembagaan', 'Kedaulatan Undang-Undang' dan 'Kesopanan & Kesusilaan'. Segala keterbukaan jurnal ini dalam berpendapat dan berpandangan dijamin dalam Perkara 10, Perlembagaan Malaysia sebagai undang-undang tertinggi negara. Namun ianya masih tertakluk kepada Akta Komunikasi dan Multimedia 1998, Akta Fitnah 1957, Akta Hasutan 1948 dan Kanun Keseksaan. Justeru, ia perlu ditunjangi dengan etika dan profesionalisme sebagai penulis dan pengamal media serta tanggungjawab sosial kepada masyarakat, bangsa, agama dan negara.