12 Januari 2010

AIR TANGAN KHADIJAH'S KITCHEN

Bak kata pepatah pepitih, "rezeki jangan ditolak, musuh jangan dicari", saya bagaikan bermula dengan langkah kanan apabila diundang ke Majlis Makan Malam Bersama Datuk Mukriz Tun Dr Mahathir di restoran Khadijah'S Kichen, Petaling Jaya. Tragisnya beberapa bulan dahulu, saya kempunan dengan selera yang tidak kesampaian ala cerita Melayu klasik "Batu Belah Batu Bertangkup" yang menyaksikan sang ibu merana meliur telur ikan 'Tembakul'. Begitulah perasaan saya ketika itu tatkala sampai di muka pintu restoran berpapan tanda hijau putih di dapati ia ditutup pada hari berkenaan walhal saya memandu dari Batu Caves ke Petaling Jaya semata untuk merasa air tangan Dato' Khadijah Ibrahim. Saat itu rasanya seolah pinggan terhempas ke lantai, berderai kaca yang pecah seribu begitulah hancurnya hati saya!

Ah! Saya berazam selepas itu tidak mahu lagi menurut kehendak selera tekak saya yang rencam tidak menentu ini seperti kata orang-orang tua, "ikut hati mati, ikut rasa binasa" dengan tambahan sendiri "ikut selera lara". Namun rupaya Allah SWT ada kejutan-Nya sendiri dengan selang beberapa bulan kemudian saya diundang bertandang dalam jamuan makan malam khas yang ditutup pula pada orang awam. Malah ianya percuma ditaja oleh Timbalan Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri merangkap Ahli Parlimen Jerlun, Kedah! Bagaikan tidak percaya begitulah ajaibnya kuasa Illahi, ia datang tanpa dapat dibayangkan. Apapun terima kasih Datuk dan mereka yang Allah SWT bisikkan hatinya mengundang saya sekali. Murah rezeki Datuk jangan lupa pelawa lagi!

Kebetulan hari itu saya berpuasa jadi sememangnya saya menikmati setiap hidangan sehingga menjilat jari tanpa bersisa! Hampir semua menu saya mencuba dari lauk pauk sehingga ke pencuci mulut semua menyenakkan perut. Adap berbuka puasa cara Nabi SAW, "makan ketika lapar, berhenti sebelum kenyang" hilang ke mana dan pahala puasa tersebut entah ada entah tidak gamaknya. Walau dengan dekorasi restoran yang tampak mewah dan kontemporari tetapi saat menyua makanan di hujung mulut, lidah cepat menangkap keaslian citarasa dalam himpunan resepi tradisi yang diwarisi Dato' Khadijah dari kutub khanah pusakanya. Siapa kata artis hanya boleh memegang mikrofon sahaja? Datuk (baca Chef) Khadijah membuktikan tangan beliau tidak kekok beraksi dengan sudit, senduk dan belanga.

Malah sebagai menghargai jemputan tersebut, untuk pertama kalinya dalam seumur hidup, saya menyumbangkan suara 'emas' semasa sesi karaoke dengan lagu klise saya - "Kau Pergi Jua" nyayian Adam Ahmad. Namun yang paling mengujakan apabila mendengar nyayian Datuk Khadijah secara 'live' untuk pertama kali dengan lagu berhantunya, "Doa Buat Kekasih". Masih tidak berubah dengan suara asal beliau ketika merakamkan lagu ini hampir 20 tahun yang lalu! Bergetar bulu roma mendengar beliau mengalunkan bait pertama,

"Andainya aku bertanya,
Padamu tentang bahagia,
Di mana nilai setia,
Di manakah puncak cinta?"

Seakan menyambut di dalam hati, malam itu seolah roh Ramli Sarip menjelma meresap dalam batang tubuh. Saya menyambung bait tersebut dalam khayal minda separuh sedar,
"Mahukah engkau mengerti,
Harapan serupa mimpi,
Ianya dapat terjadi,
Atau hilang tak berganti."

Sebenarnya lagu ini bukan saya nyayikan di mulut tetapi lebih jauh di lubuk hati. Menghayati bait-bait seni katanya sedalam mungkin membuatkan saya bertanya sendiri, "Betulkah cinta, setia dan janji boleh terjadi seperti di dalam mimpi?" Saya menampar pipi sendiri untuk kembali melihat alam realiti. Rupanya umur saya telah menginjak ke 29 tahun untuk tahun baru 2010, saya masih di sini menanti tanpa pasti. "Saya mesti berubah hari ini untuk mencari penganti!", bisik saya di dalam hati.

Tiada ulasan:

Deklarasi

Ini adalah sebuah jurnal akademik dan ilmiah. Ianya mendukung kesemua prinsip Rukunegara iaitu 'Kepercayaan Kepada Tuhan', 'Kesetiaan Kepada Raja & Negara', 'Keluhuran Perlembagaan', 'Kedaulatan Undang-Undang' dan 'Kesopanan & Kesusilaan'. Segala keterbukaan jurnal ini dalam berpendapat dan berpandangan dijamin dalam Perkara 10, Perlembagaan Malaysia sebagai undang-undang tertinggi negara. Namun ianya masih tertakluk kepada Akta Komunikasi dan Multimedia 1998, Akta Fitnah 1957, Akta Hasutan 1948 dan Kanun Keseksaan. Justeru, ia perlu ditunjangi dengan etika dan profesionalisme sebagai penulis dan pengamal media serta tanggungjawab sosial kepada masyarakat, bangsa, agama dan negara.