18 Mac 2010

ITNM UNDI

Jika anda pernah memberikan AF Undi yang merugikan kredit anda, apa kata anda membuat perkara yang sama untuk satu undi bertaraf akademik. Bermula esok 19 sehingga 28 Mac 2010 sempena Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur 2010, gerai Institut Terjemahan Negara Malaysia (ITNM) di Lot CO1-C03, C25-C30, C49-C51, Aras 3, Dewan Tun Razak 3, Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC) memberikan anda peluang untuk menjadi juri awam. Dengan setiap pembelian buku keluaran ITNM, anda akan diberikan peluang mengundi tiga ulasan buku terbaik dari 10 ulasan yang telah dipilih oleh juri. Undi awam pengunjung akan membentuk 70 peratus markah berbanding undi juri profesional sebanyak 30 peratus markah.

Menariknya kerana ulasan buku saya, "Adab Dialog Dalam Islam" telah terpilih dalam pencalonan 10 ulasan terbaik. Jika anda merasakan ulasan tersebut baik silalah undi dan jika merasakan ia belum cukup baik, jangan segan untuk mengundi ulasan buku yang lain!

Sebenarnya saya berhasrat untuk menghantar satu lagi pencalonan, "Menakhoda Zaman" sebuah buku Datuk Seri Najib Tun Razak yang saya kira lebih baik ulasannya. Namun kesuntukan masa membuatkan saya terlupa mengenainya. Namun saya bersyukur kerana dengan hanya satu pencalonan ia dipilih juri sebagai antara 10 ulasan terbaik sudah cukup memadai apatah lagi jika rezeki hadiah pertama, RM5,000 bertukar tangan - Amin. "Tuah ayam nampak di kaki, tuah pengulas buku siapa yang tahu?"

Tiada ulasan:

Deklarasi

Ini adalah sebuah jurnal akademik dan ilmiah. Ianya mendukung kesemua prinsip Rukunegara iaitu 'Kepercayaan Kepada Tuhan', 'Kesetiaan Kepada Raja & Negara', 'Keluhuran Perlembagaan', 'Kedaulatan Undang-Undang' dan 'Kesopanan & Kesusilaan'. Segala keterbukaan jurnal ini dalam berpendapat dan berpandangan dijamin dalam Perkara 10, Perlembagaan Malaysia sebagai undang-undang tertinggi negara. Namun ianya masih tertakluk kepada Akta Komunikasi dan Multimedia 1998, Akta Fitnah 1957, Akta Hasutan 1948 dan Kanun Keseksaan. Justeru, ia perlu ditunjangi dengan etika dan profesionalisme sebagai penulis dan pengamal media serta tanggungjawab sosial kepada masyarakat, bangsa, agama dan negara.