22 Mac 2010

TIRU TILU

Setelah sekian lama diundang untuk menyaksikan 'gig' underground yang diangkat ke mainstream, Tilu oleh Asraf Dahari ayah kepada vokalisnya yang akhirnya melorongkan malam saya berpergian ke Cloth & Clef di Changkat, Bukit Bintang. Sebenarnya dalam usai pra dewasa yang membesar secara alami di pinggir bandar separa hutan belantara pengalaman 'gig' dalam gelap goyang gempita ini seakan menyentak deras aliran darah muda yang dahulunya unyai menyaluri urat nadi. Agak kekok dan canggung rasanya dikelilingi remaja yang pelbagai rencam latar hidupnya mengekpresikan pula gaya bebas mereka. Mereka juga di hujung ekor mata mungkin memandang saya dengan seribu tanda tanya - "Dia ini kaki gig juga ker?".

Begitulah magnetiknya Tilu menyebabkan saya yang asalnya mengempuki kerusi bangun berdiri di barisan hadapan sekali. Sengaja mahu mendengar garapan melodi dan senikata mereka menyusup dekat tangkap di hujung corong telinga. Rasanya KRU tidak kelu untuk memperakui kualiti Tilu dibawal label mereka. Uniknya ketika kebanyakan band selesa dengan pembawaan jaluran pop rock dan pop punk, Tilu hadir dengan jalur padu pop jazz, R&B dan dangdut yang terefleksi saat tiupan muzik berhantunya meremangkan bulu roma. Single ciptaan Edry KRU berjudul "Ku Bukan Aku" memberikan nafas segar tanpa menyesakan arus nafas. Tahniah untuk Amirah Asraf atau Mira (vokalis), Johar Lucas (dram), Puja Paska (bass), Reza Ramsey atau Bajai (keyboards), Kiki Rizky Rahadiyan atau Kibas (gitar), Firdaus Bohari atau Daus (trumpet), Fareed Aziz atau Fareed (flugelhorn), Jeff atau Jeffny Kamar (saksofon).

3 ulasan:

awangsulungmerahmenyala berkata...

salam,
aku tengok dan dengar muzik diaorang memang bagus.
klip video Tilu untuk single ini pun dah keluar.tapi benarkah edry yang buat lagu nih?
aku ingatkan Tilu sendiri yang bikin.
apapun best.

Unknown berkata...

Tuan Awang Sulung Merah Menyala,

Setakat apa yang ditulis dalam album begitulah.

Unknown berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

Deklarasi

Ini adalah sebuah jurnal akademik dan ilmiah. Ianya mendukung kesemua prinsip Rukunegara iaitu 'Kepercayaan Kepada Tuhan', 'Kesetiaan Kepada Raja & Negara', 'Keluhuran Perlembagaan', 'Kedaulatan Undang-Undang' dan 'Kesopanan & Kesusilaan'. Segala keterbukaan jurnal ini dalam berpendapat dan berpandangan dijamin dalam Perkara 10, Perlembagaan Malaysia sebagai undang-undang tertinggi negara. Namun ianya masih tertakluk kepada Akta Komunikasi dan Multimedia 1998, Akta Fitnah 1957, Akta Hasutan 1948 dan Kanun Keseksaan. Justeru, ia perlu ditunjangi dengan etika dan profesionalisme sebagai penulis dan pengamal media serta tanggungjawab sosial kepada masyarakat, bangsa, agama dan negara.