27 Ogos 2010

BILA PUASA DAN TAK PUASA SAMA SAHAJA!


Oleh: Faizal Riduan

Yang mana satu frasa yang betul: kita hidup untuk makan atau kita makan untuk hidup? Makan sememangnya satu topik utama, kontroversi dan penting dalam kedupan seharian manusia seperti kata dalam buku The Truth About Food, “Makanan adalah asas utama untuk semua manusia, tetapi kita baru sahaja faham bagaimana ia bertindak balas pada badan-badan kita dan kenapa orang bertindak secara berbeza untuk makanan yang berbeza.”

Islam sebagai cara hidup telah memberikan panduan pemakanannya malah bulan puasa dikira sebagai satu terapi bagi kelestarian sistem penghadaman yang telah dibuktikan oleh fakta saintifik dan empirikal. Malangnya puasa hanya sempurna dalam mengisi masa 12 hingga 13 jam di siang hari untuk menahan perut, tatkala masa berbuka puasa nafsu selera kembali mengambil tempatnya dengan menjamah segala menu yang terhidang atas meja yang tidak cukup tampungnya. Hikmah puasa untuk merasa lapar dahaga derita orang miskin rupanya hanya untuk masa siang sahaja, ketika malam menjelang semua bertukar mengambil nikmat orang kaya-raya.

Bagai mahkluk karnivor yang menunggu masa meratah ‘rezeki’ di depan mata, akhirnya kita tewas dengan makanan yang tidak bersisa. Di bulan Ramadan yang mulia, sabda baginda hanya dipakai sebahagian iaitu “makan semasa lapar” dan “berhenti sebelum kenyang” seperti tidak pernah kedengaran.

Pakar pemakanan, Jabatan Pemakanan dan Dietetik, Fakulti Sains Kesihatan Bersekutu, Universiti Kebangsaan Malaysia, Prof Madya Dr Norimah A Karim hanya mampu menggeleng kepala saat diaju bicara tentang puasa dan pemakanan rakyat Malaysia. Seperti kata pepatah, “Sekali air bah, sekali pantai berubah”
, budaya dan tabiat pemakanan dahulu dan sekarang baginya banyak berbeza.

“Budaya pemakanan rakyat Malaysia telah jauh berubah. Bazar ramadan di kaki lima dan bufet ramadan di hotel bagai berpesta 30 hari 30 malam. Kalau anda tengok mesti rambang mata, semua hendak dicuba rasa sebab hanya sebulan di bulan ramadan boleh ditemui menu istimewa dari seluruh negara,”

“Puasa sepatutnya memberikan manfaat kesihatan dengan menjadikan tubuh badan kita lebih ideal. Tetapi jika anda berbuka puasa dengan makan lebih dari kadar biasa seperti makan tengah hari yang sepatutnya ia tidak memberikan sebarang makna. Ditambah dengan sambungan pesta makan di rumah terbuka semasa hari raya, saya jamin selepas itu anda akan jadi lebih gemuk,” selorohnya selamba.

Baginya perubahan budaya pemakanan mesti bermula dari dalam rumah. Pengguna tidak boleh mengawal keghairahan ruang pamer peniaga sebaliknya mereka boleh mengawal diri sendiri dengan mendisiplinkan diri memakanan makanan yang perlu sahaja. Malah lebih menyihatkan dengan penyediaan ‘air tangan’ sendiri, selain manfaat dari sudut psikologi, kandungan makanan boleh disukat kawal.

“Untuk membekalkan tenaga bagi berpuasa bersahurlah dengan makanan bijiran seperti oat, roti susu penuh dan buah-buahan sementara berbuka dengan menu lebih berat tetapi masih denan diet seimbang,” syornya untuk mengekalkan kesihatan bagi berpuasa di siang hari dan menunaikan ibadah di malam hari.

Ketua Jabatan Perubatan Utama, Fakulti Perubatan, Universiti Malaya, Prof Madya Dr Sajaratulnisah Othman pula melihat bahawa puasa adalah terapi kesihatan terbaik untuk keluarga. Puasa bukan sahaja bulan mendidik kerohanian tetapi juga pendidikan kesihatan seisi rumah.

“Bagi bapa yang merokok, Ramadan seolah satu proses terapi anti ketagihan merokok. Jika mereka boleh berhenti merokok untuk 13 jam di siang hari mengapa tidak dilanjutkan untuk malam hari dan hari-hari berikutnya selepas bulan Ramadan?” ujarnya yang mencabar para bapa menjadi contoh tauladan kepada anak-anak.

"Faktor penentu adalah bukan hanya kepada perbuatan semasa berpuasa tetapi kepada apa yang dimakan semasa berbuka dan bersahur," tambahnya sambil mengingatkan bahaya tersalah makan boleh memudaratkan kesihatan.

"Dengan pemakanan yang betul, seseorang dapat menurunkan berat badan, kadar lemak dan gula di dalam darah serta tekanan darah. Berpuasa adalah satu pengalaman fizikal dan spiritual yang memerlukan persediaan. Jika seseorang tidak sihat, mereka boleh berbincang dengan doktor untuk melaraskan pengambilan ubat dengan kegiatan berpuasa."

Begitu juga dengan para ibu, inilah masa yang sesuai bagi menyusun semula pola pemakanan keluarga. Ia juga boleh menjadi contoh tauladan kepada anak-anak sebagai generasi mendatang dalam pengurusan rumah tangga. Dapatan Kaji Selidik Kesihatan dan Morbiditi (NHMS) III yang dijalankan di seluruh negara pada 2006 yang mendapati satu daripada lima kanak-kanak Malaysia mengalami masalah pemakanan iaitu berat badan dan ketinggian yang tidak sepadan dengan usia mereka.

Rencana “Body image dissatisfaction in children: prevalence and parental influence” oleh Dr Janelle Coughlin dari Pusat Penyelidikan Rohani dan Jasmani, Universiti Johns Hopkins, yang menyenaraikan tiga faktor menyebabkan anak-anak mempunyai tabiat makanan yang tidak sihat.

“Pertamanya ibubapa perlu menyediakan pilihan alternatif makanan ringan yang berkhasiat seperti biskut, yogurt dan kismis. Kedua menyediakan sendiri makanan kegemaran anak-anak dengan pilihan bahan dan masakan yang lebih berkhasiat. Ketiga dengan berbuka dengan anak-anak dengan memberikanlah lebih masa berkualiti bersama mereka,”
ujarnya lagi.

Ia selaras dengan dapatan The American Academy of Peadiatrics yang mengesyorkan ibu bapa menyusun atur semula jadual pemakanan dan tabiat makanan seharia dengan menentukan apa yang dimakan, di mana dan bila.

Presiden Persatuan Dietitian Malaysia (MDA), Tan Yoke Hwa Pengarah Sains Kesihatan Bersekutu, Kementerian Kesihatan Malaysia melihat puasa sebagai satu disiplin bagi pesakit yang memerlukan kawalan makanan harian malah baik untuk pendekataan pencegahan sebagai perlindungan awal daripada penyakit seperti sakit jantung, tekanan darah tinggi, kencing manis dan diabetis.

“20 tahun dahulu kita berhadapan dengan masalah kurang vitamin tetapi hari ini kita berhadapan dengan masalah kegemukan dari lebihan kalori. Orang dahulu makan seperti kita juga cumanya mereka kuat bekerja dengan fizikal jadi lebihan kalori akan terbakar dengan sendiri. Bayangkan dengan kita yang lebih banyak menonton televisyen hanya mampu membakar satu kalori untuk satu minit iaitu sama dengan apa yang berlaku ketika kita tidur,” tegurnya tentang masalah kesihatan rakyat Malaysia.

Hakikatnya tubuh manusia memerlukan kalori untuk berfungsi mengekalkan rentak jantung, mengepam darah dan melancar sistem pernafasan. Namun pengambilan kalori secara berlebihan tanpa membakarnya melalui aktiviti kecergasan fizikal hanya menepukannya dalam bentuk lemak yang akan menambahkan berat badan.

Baginya sebagai pengguna kita perlu lebih prihatin dengan fakta nutrisi setiap pemakanan yang diambil supaya menjadi diet yang sihat. Bukan sahaja nilai kandungannya tetapi juga nilai berubah dalam bentuk lain sepertri satu gram karbohidrat atau protein menghasilkan empat kalori sementara satu gram lemak mempunyai sembilan kalori.

“Ambil contoh telur. Telur rebus menghasilkan 70 kalori sementara telur goreng 205 kalori. Begitu juga dengan kolestrol hanya ada dalam bahagian kuning telur bukan bahagian putih. Tetapi masalahnya orang Melayu suka makanan makanan bergoreng. Jika boleh bulan puasa digunakan untuk mengubah cara penyediaan makanan. Kaedah masak secara rebus dan stim adalah lebih baik,” cadangnya.

“Sebenarnya tanpa puasa, badan masih boleh kekal sihat dengan pengambilan makanan berjadual, diet seimbang dan sihat. Kita makan sedikit mengikut kapasiti keperluan tubuh dan bukan mengikut selera. Bukan untuk bulan puasa sahaja, bulan-bulan berikutnya juga kita perlu lebih mendisiplinkan diri.”

Justeru bulan puasa sebenarnya bukan memerlukan kita berlapar dahaga sahaja pada siangnya tetapi juga perlu meneruskan disiplin dan adap makan untuk malam hari supaya kesan yang diharap dalam ibadah ketiga umat Islam itu mencapai sasarannya. Jadi jika kita sudah arif dengan ilmu berpuasa di siang hari, apa kata kita belajar ‘berpuasa’ ketika berbuka iaitu dengan mengambil makanan seminimum mungkin sekadar yang diperlukan oleh tubuh badan.

Tiada ulasan:

Deklarasi

Ini adalah sebuah jurnal akademik dan ilmiah. Ianya mendukung kesemua prinsip Rukunegara iaitu 'Kepercayaan Kepada Tuhan', 'Kesetiaan Kepada Raja & Negara', 'Keluhuran Perlembagaan', 'Kedaulatan Undang-Undang' dan 'Kesopanan & Kesusilaan'. Segala keterbukaan jurnal ini dalam berpendapat dan berpandangan dijamin dalam Perkara 10, Perlembagaan Malaysia sebagai undang-undang tertinggi negara. Namun ianya masih tertakluk kepada Akta Komunikasi dan Multimedia 1998, Akta Fitnah 1957, Akta Hasutan 1948 dan Kanun Keseksaan. Justeru, ia perlu ditunjangi dengan etika dan profesionalisme sebagai penulis dan pengamal media serta tanggungjawab sosial kepada masyarakat, bangsa, agama dan negara.