27 Ogos 2010

KENAPA KURMA?


Oleh: Faizal Riduan

Ingat Ramadan beerti ingat kurma dan ingat kurma beerti ingat Ramadan. Bulan Ramadan dan kurma antara dua elemen yang tidak boleh dipisahkan. Seakan menjadi unsur penyatu, kurma boleh ditemui di mana-mana sepanjang bulan puasa dari pasar-pasar tradisional sampai ke gedung beli-belah mewah. Malah kurma juga terdiri daripada pelbagai rencam jenisnya di seluruh dunia. Yang paling terkenal ialah Aabel dan Haleem dari Libya, Ajwah dan Barakah dari Arab Saudi, Amir Hajj dari Iraq, Hayany dari Mesir, Abid Rahim, Bireir dan Barakawi dari Sudan serta Deglet Noor dari Algeria, Tunisia atau Amerika Syarikat.

Terdapat 21 ayat dalam al-Quran dan tidak kurang dari 263 ayat dalam hadis yang menyebut tentang khasiat manfaat kurma. Maka menglokaliti kurma sebagai sunah Rasulullah SAW yang berbangsa Arab atau nilainya yang telah ketinggalan zaman adalah kurang tepat kerana buah seribu khasiat ini sudah dibuktikan pakar dalam bidang mereka. Keistimewaan kurma difirmankan Allah SWT dalam Surah al-Mukminah ayat 19, “Kemudian kami tumbuhkan kerananya kebun kurma dan anggur untuk kamu. Di sana kamu peroleh buah-buahan yang banyak dan sebahagiannya kamu makan.”

Riwayat Ahmad dan Tarmizi, “Rasulullah SAW berbuka puasa dengan beberapa biji rutab (buah kurma segar dari pokok yang sudah masak tetapi belum dikeringkan) sebelum bersolat. Sekiranya tiada rutab, maka dengan beberapa biji kurma dan sekiranya tiada kurma, maka baginda minum beberapa teguk air.”

Namun sebelum kelahiran Baginda, khasiat kurma telah dirakam Allah SWT dalam bantuannya kepada Siti Maryam AS ketika hendak melahirkan Nabi Isa AS sebagaimana dalam firmannya di dalam Surah Maryam ayat 25 dan 26, “... Dan gegarkanlah ke arahmu batang kurma itu, supaya gugur kepadamu buah kurma yang masak. Maka makanlah dan minumlah serta bertenanglah hati dari segala yang merunsingkan.”

Kajian saintifik kemudiannya membuktikan bahawa kurma sememangnya baik untuk kaum ibu. Menurut Dr Mahmud Nazim Al-Nasimy dalam bukunya “Tempoh Mengandung Dari Segi Perubatan, Fiqhiyah Dan Perundangannya” menjelaskan jus kurma membantu cengkaman rahim sewaktu proses kelahiran, memperkuat urat-urat rahim pada bulan-bulan terakhir kehamilan dan mempermudah proses kelahiran bayi. Jus kurma juga dapat mengurangkan tumpah darah, menguatkan sistem organ rahim serta berkesan meredakan tekanan darah tinggi. Unsur zat besi dan kalsium di dalam kurma itu juga penting dalam pembentukkan kandungan susu ibu selain berperanan untuk pertumbuhan kanak-kanak damit, pembentukan darah dan sumsum tulang. Bahkan di dalam kurma terdapat semacam hormon (potuchsin) yang boleh menciutkan pembuluh darah dalam rahim sehingga boleh mencegah pendarahan rahim.

“Amalan Rasulullah SAW memakan kurma adalah baik kerana ia mengandungi karbohidrat tinggi dan asid amino seperti triptofan yang didapati boleh menenangkan perasaan,” hujah Dr Suriya Osman menyokong Surah Maryam ayat 26. Menyedari hakikat itu, Rasulullah SAW bersabda, ".... Beri makan buah kurma kepada isteri-isteri kamu yang hamil dan barang siapa memakan buah kurma tersebut semasa hamilnya, maka anak yang akan lahir itu akan menjadi seorang yang penyabar dan bersopan-santun, kerana makanan Siti Mariam AS ketika melahirkan nabi Isa AS adalah buah kurma. Sekiranya Allah ada menjadikan sesuatu buah yang lebih baik daripada kurma, sudah tentu Allah SAW telah memberi makan (kepada Siti Mariam A.S)."

Kurma sesungguhnya adalah antara buah terbaik yang diciptakan Allah SWT untuk seluruh umat manusia tanpa mengira bangsa dan negara. Data Organisasi Makanan dan Pertanian Dunia (FAO) pada tahun 2005 menunjukan 10 negara penghasil kurma terbesar dunia ialah Iraq, Arab Saudi, Mesir, Iran, Emiriah Arab Bersatu, Algeria, Pakistan, Sudan, Libya dan China. Dengan sejarah panjang sebagai makanan ruji masyarakat di Asia Barat sejak ribuan tahun lampau, kurma yang berasal dari tumbuhan liar di Teluk Parsi telah ditanam sejak zaman Mesopotamia ke prasejarah Mesir berkemungkinan seawal tahun 6,000 sebelum masihi dengan penemuan bukti arkaeologi pada penanaman kurma di Arabia Timur. Suku Arab kemudian menyebarkannya ke sekitar Asia Selatan dan Asia Tenggara, Afrika Utara dan Sepanyol. Ia turut diperkenalkan di Mexico dan California oleh orang Sepanyol pada tahun 1765 iaitu semasa Misi San Ignacio.

Jean Carper dalam bukunya, “Food, Your Miracle Medicine” menyatakan bahawa kurma mempunyai kandungan salisilat atau aspirin semulajadinya yang tinggi. Ia adalah baik sebagai rawatan pencegahan dari mengubat kesan akibat penyakit. Buah kurma dikira sebagai sebahagian daripada makanan yang terkaya dengan gula glukosa. Jadi, ia adalah makanan terbaik yang diberikan kepada tubuh ketika itu. Dr Anwar El Mufti dari Mesir menjelaskan bahawa kurma mengandungi zat gula paling banyak iaitu 70 peratus. Dengan nisbah kandungan gula yang tinggi itu, glukosa membentuk 55 peratus manakala fruktosa sebanyak 45 peratus daripadanya, ditambah pula nisbah daripada protein-protein, lemak, sebahagian vitamin dan mineral. Fruktosa ini kemudian akan bertukar kepada glukosa dengan kadar segera dan kemudian diserap secara langsung daripada sistem penghadaman bagi menghilangkan keadaan terdesak tubuh yang memerlukan tenaga.

Kajian kimia dan fisiologi oleh Dr Ahmad Abdul Ra’ouf dan Dr Ali Ahmad Syahhat menunjukan bahawa kurma ialah makanan berserat tinggi, mengandungi kalsium, potassium, folate, vitamin A, B, B1, B2, B3, C dan E malah ia bebas lemak dan kolestrol. Ia juga amat membantu mencegah penyakit kronik seperti sakit jantung dan kencing manisa selain boleh mengurangkan kesan penyakit anemia dan pucat pada tubuh badan.

Menurut Pengarah Am Yayasan Pemakanan British, Dr David Conning, segelas air yang mengandung glukosa akan menyerap ke dalam tubuh antara 20 hingga 30 minit tetapi gula yang terkandung dalam kurma mengambil masa lebih lama iaitu dalam tempoh 45 hingga 60 minit. Oleh yang demikian, kurma bukan sahaja sesuai untuk berbuka tetapi juga untuk bersahur kerana buh kaya dengan serat ini boleh memberikan daya tahan kepada badan.

Pengambilan kurma sebanyak 65 gram atau lima biji sehari akan membekalkan 400 mg kalium yang boleh mengurangkan 40 peratus risiko serangan penyakit strok . Menurut pakar penyakit darah tinggi, Dr Louis Tobian dari Universiti Minnesota, Amerika Syarikat kandungan kalium ini membantu menurunkan tekanan darah dan membekalkan tenaga untuk mencegah strok secara langsung. Bagi membuktikan hipotesisnya, Dr Louis Tobian melakukan eksperimen kepada dua kelompok tikus yang terkena hipertensi dengan satu kelompok diberikan diet tinggi kalium sementara kelompok satu lagi diberikan diet kalium normal. Hasilnya tiada seekor tikus dalam kelompok tikus yang mendapat kalium tinggi mengalami pendarahan otak manakala 40 peratus kelompok tikus yang mendapat kalium normal mengidapi strok ringan melalui pendarahan otak.

Dengan sebegitu banyaknya manfaat khasiat kurma maka ia tidak wajar lagi dikunyahkan semasa bulan ramadan sahaja. Umat Islam perlu mentradisikan kurma sebagai ‘pencuci mulut’ semasa makan atau menggantikannya sebagai makanan ringan yang rata-rata sedia ada mengandungki karbohidrat, gula, garam, lemak, pewarna dan perasa tiruan yang boleh membawa pelbagai komplikasi penyakit. Peri penting kurma untuk seisi rumah ini diperihalkan oleh Rasulullah SAW, “Rumah yang tidak ada kurmanya seperti rumah yang tiada makanan.”

1 ulasan:

Unknown berkata...

Tuan Armouris,

Terima kasih atas infomasi berkenaan. Rencana saya tersebut sebenarnya telah disiarkan dalam majalah Milenia Muslim edisi Ogos.

Deklarasi

Ini adalah sebuah jurnal akademik dan ilmiah. Ianya mendukung kesemua prinsip Rukunegara iaitu 'Kepercayaan Kepada Tuhan', 'Kesetiaan Kepada Raja & Negara', 'Keluhuran Perlembagaan', 'Kedaulatan Undang-Undang' dan 'Kesopanan & Kesusilaan'. Segala keterbukaan jurnal ini dalam berpendapat dan berpandangan dijamin dalam Perkara 10, Perlembagaan Malaysia sebagai undang-undang tertinggi negara. Namun ianya masih tertakluk kepada Akta Komunikasi dan Multimedia 1998, Akta Fitnah 1957, Akta Hasutan 1948 dan Kanun Keseksaan. Justeru, ia perlu ditunjangi dengan etika dan profesionalisme sebagai penulis dan pengamal media serta tanggungjawab sosial kepada masyarakat, bangsa, agama dan negara.